Teknik, Matematik och Energi Recensioner

Batteriet och Motorn möter Vågkraftverket

I den här boken möter Batteriet & Motorn Vågkraftverket som hjälper till att göra ny el till Batteriet som fallit i sömn efter att ha gett Motorn all sin kraft för en snabb båttur.

…Boken är lättläst, språket enkelt och meningarna korta. Datorritade illustrationer i pigga färger. Figurerna kan påminna om stilen i reklam- och  informationsbroschyrer…
Textförfattaren Mattias Blomfeldt ligger också bakom bokserierna Matematik-gänget, om de fyra räknesätten, samt De mäktiga fem, om de grundläggande fysikaliska funktionerna hjulet, hävstången, kilen, blocket och det lutande planet. Batteriet och Motorn möter  vågkraftverket är en pedagogisk och trivsam introduktion i teknik och miljöfrågor för de minsta.
Helhetsbetyg: 4.

BTJ-häfte nr 22, 2020
Lektör Ulf Hyltén-Cavallius

Batteriet och Motorn möter Solkraftverket

Batteriet och Motorn möter Solkraftverket är en liten klurig bilderbok som ingår i en serie om fem böcker som
kallas Krafthjältarna. De båda kompisarna, Batteriet och Motorn, sitter och kollar på en racertävling på TV. De
blir jättesugna på att själva kunna susa omkring lika snabbt. Motorn säger att han har grejer i sitt garage som
nog kan duga. Snart är de båda igång med att bygga en liten bil. Med Batteriet vid ratten kopplade Motorn
ihop sig med Batteriet så att Motorn kunde snurra. Men bilen saktade in och plötsligt somnade Batteriet. Helt slut. En vänlig röst frågar om de behöver hjälp, ett Solkraftverk, som kan ladda det sovande Batteriet. Batteriet laddas och vännerna kan återvända hem i sin bil. Texten är kortfattad, några meningar per uppslag. I kombination med de humoristiska och förklarande illustrationerna får man en helt klar bild av både bilens struktur och hur ett solkraftverk fungerar. Batteriet och Motorn är tecknade som små härliga personligheter, allt i klara färger och kraftfulla konturer. Helt suveränt sätt att lära små barn hur saker och ting fungerar. Helhetsbetyg: 5.

BTJ-häfte nr 21, 2020
Lektör Kerstin Hagstrand-Velicu

Temat i böckerna som ingår i serien Krafthjältarna är förnybar energi.

Författarna väver på ett enkelt och finurligt sätt ihop en berättelse i sagans form
med en förklaring till hur de olika kraftkällorna fungerar. Huvudpersonerna är Batteriet, som får hjälp att laddas, och Motorn som får saker att hända.
Det finns 5 olika böcker om Krafthjältarna: Vindkraftverket, Solkraftverket, Vågkraftverket, Vattenkraftverket och Solpanelen.

Skolfamiljen
Nr 5, 2020

Matematik-gänget är en ny bokserie för de yngsta barnen som håller på att lära sig räkna.

I boken presenteras räknesättet multiplikation. Gånger är en tecknad figur, ett X med ben, symbolen för multiplikation är x. Gånger är effektiv, allt ska hända fort med så liten arbetsinsats som möjligt. Så när Gånger ska fiska använder hen ett nät för att få mer än en fisk åt gången, en introduktion till räknesättet multiplikation. Små barn möter komplicerade matematiska begrepp och utför tidigt matematiska handlingar även om de inte kan sätta ord på dem……..

Ett roligt sätt att ta sig an matematiska begrepp. Författaren Mattias Blomfeldt har lång erfarenhet av arbete med yngre barn, han har även skapat serien om “De mäktiga fem” där han förklarar tekniska egenskaper för de yngsta barnen. Uppslagen består av en sida med text och en sida med enkla illustrationer i skarpa färger. Bilden innehåller få detaljer, det är Gånger och rekvisitan som syns, Texten är kortfattad med ett enkelt och beskrivande språk. Gånger får napp är en läsupplevelse som gör matematiken lättbegriplig genom fantasifullt berättande.

Lektör: Gunilla Essén
BTJ-häfte nr 11, 2018

Matematik-gänget

Efter serien om De mäktiga fem, böcker som förklarar tekniska egenskaper för förskolebarn, kommer nu serien om Matematik-gänget. Två böcker är utgivna och tre är planerade att ges ut under 2018. Minus tjuvar i parken handlar om figuren Minus, ett minustecken med armar, ben och ansikte och en Zorroliknande mask över ögonen. Minus kan inte låta bli att ta saker, men han blir upptäckt i parken av konstapel Lika Med och hamnar i fängelse. Illustrationerna i helsidesformat har starka, klara färger. Figurerna har sin charm i enkelheten och bilderna känns tilltalande och matchande till texten. Författaren Mattias Blomfeldts vision är att lära barn om matematik och göra matematiken mer lättförståelig med sagans och fantasins hjälp.

Lektör Solveig Lidén
BTJ-häfte nr 20, 2017

De mäktiga fem

Denna serie om teknik för de yngsta underlättar verkligen detta genom att på ett pedagogiskt sätt visa och synliggöra vilka de vanligaste enkla maskinerna är och hur de fungerar. De personifierade charmiga tekniska karaktärerna, enkelt tecknade med tydlig form och uttrycksfulla ögon, fångar verkligen barnens intresse. Hittills har barn från förskoleåldern fått möta de grundläggande tekniska funktionerna, såsom skruven, hjulet, kilen, hävstången och det lutande planet. Nu utökas serien genom att ännu fler tekniska hjälpmedel lekfullt presenteras och åskådliggörs. Skruven var huvudperson i de första fem böckerna, men här i denna del får Hjulet vara den drivande och med hjälp av sin kusin Blocket lyckas de lösa problemet tillsammans. Även det lite mer avancerade begreppet “talja” introduceras och troligtvis får även en del vuxna en klarare bild av något de lite vagt har hört talas om. De båda författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson, båda legitimerade förskollärare, har här skapat ett fyndigt och användbart berättargrepp som också uppmärksammats internationellt.

Lektör Piroska Bakran
BTJ-häfte nr 12, 2017

Skruven flyger drake

Bilderbok. I denna pedagogiska bokserie för barn i förskoleåldern om ”De mäktiga fem”, dvs de fem enkla anordningarna man brukar räkna som enkla maskiner, kan läsarna upptäcka vardagsmekanik. De fem tekniska grundläggande funktionerna har blivit karaktärer och genom vardagsberättelser synliggörs hur de kan användas och några av egenskaperna tydliggörs. Författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson är båda verksamma och legitimerade förskolelärare och de vill med sin bokserie öka teknikintresset hos yngre barn. Skruven, som är huvudperson i alla hittills fem böcker, har fått tag på en drake som han vill flyga med. Den fungerar så bra att han nästan flyger iväg med draken. För att kunna lösa problemet och hålla sig fast använder han sina gängor och skruvar fast sig själv i marken. De tydliga bilderna är enkelt charmiga, de både fängslar och engagerar. Skruven flyger drake är en saga som samtidigt vill hjälpa barn att utveckla teknisk förståelse.

Lektör Piroska Bakran

BTJ-häfte nr 23, 2016

De mäktiga fem

Här kan du läsa en artikel ur Nerikes Allehanda:

Här kan du lyssna på en radiointervju med författarna till boken Skruven möter Lutande Planet.

Skruven möter Hävstången

I just denna bok möter Skruven Hävstången och får hjälp med att lyfta en tung sten. Först skrattar Skruven åt att den smala hävstången skulle kunna hjälpa honom, men sen inser han att det fungerar
eftersom hävstången använder rätt teknik. Varje uppslag består av en sida med två till tre rader enkel text och en helsidesillustration med mycket färgstarka bilder där figurerna delvis förmänskligats med ansikten och armar.

Författarna är båda förskollärare och har ambitionen att väcka barns intresse för teknik och att belysa att eftersom alla kan olika saker är det viktigt att ta vara på varandras kunskaper. Skruven möter Hävstången är en bok att läsa och att prata om tillsammans med barn i förskoleåldern, som dessutom ger inspiration att pröva själv: Hur kan man använda en hävstång? ”Problem som verkar svåra kan lösas med rätt teknik” och ”Vi ska ta vara på varandras kunskaper”, är viktiga budskap som den här lilla boken lyckas med att förmedla till sina läsare.

Lektör Solveig Lidén
BTJ-häfte nr 3, 2016

Batteriet och Motorn möter Solpanelen

Batteriet och Motorn beklagar sig över det trista vädret. Tillsammans seglar de (miljövänligt) iväg på
solsemester till en liten ö där de träffar Solpanelen. Han dyker upp i rättan stund, för Batteriet har just tappat
all sin kraft i ansträngningen att hjälpa Motorn driva en fläkt gjord av palmblad. Det är varmt i solparadiset,
men Solpanelen vet råd….Strax är Batteriet laddat igen, och vännerna kan ägna sig åt att kasta frisbee på stranden. Texten är lättläst med enkelt språk och korta meningar. Enkla, datorritade illustrationer i färg. Bilderna påminner om småkäcka  informationsbroschyrer, med batteriet och motorn som
blivit levande figurer, och det fungerar bra. Batteriet och Motorn möter Solpanelen ingår i en serie om
förnybara energikällor, där vi bl.a. får lära oss om vindkraftverket, vattenkraftverket och vågkraftverket.
Textförfattaren Mattias Blomfeldt ligger också bakom bokserierna Matematik-gänget, om de fyra räknesätten,
samt De mäktiga fem, om de grundläggande fysikaliska funktionerna hjulet, hävstången, kilen, blocket och det
lutande planet. Krafthjältarna är en bra och trivsam introduktion i teknik och miljöfrågor för de minsta.
Helhetsbetyg: 4.

BTJ-häfte nr 21, 2020
Lektör Ulf Hyltén-Cavallius

Batteriet och Motorn möter Vindkraftverket

I den här boken möter Batteriet & Motorn Vindkraftverket som hjälper till att göra ny el till Batteriet som slocknat efter att ha gett Motorn all sin kraft för att bli hissad uppför en bergvägg.

Att berätta för små barn om olika tekniker att utvinna förnybar energi kan tyckas komplicerat. I
bilderboksserien Krafthjältarna förmedlar Mattias och Annika Blomfeldt sitt budskap på ett suveränt sätt, både
humoristiskt och lättfattligt. Kortfattad text och med kraftfulla, färgstarka illustrationer.
Helhetsbetyg: 5.

BTJ-häfte nr 22, 2020
Lektör Kerstin Hagstrand-Velicu

Batteriet och Motorn möter Vattenkraftverket

Batteriet och Motorn möter Vattenkraftverket är en del i en barnboksserie om olika krafthjältar. Böcker som på
ett enkelt och pedagogiskt sätt förklarar hur förnybar energi kan utvinnas, i den här boken handlar det om
vattenkraft. Vi får veta hur ett vattenkraftverk fungerar och vilken nytta det gör. Allt vävs in i en lättsam
berättelse om de två vännerna Motorn och Batteriet, som är huvudpersoner i samtliga böcker. När Batteriet blir urladdat behöver de hjälp att producera ny el till honom, här förklaras vilken nytta vattenkraftverket kan göra i den processen. Den ganska korta berättelsen har en enkel text med övervägande vardagligt språk. Här finns också inslag av vissa fackuttryck men de blir enkla att förstå eftersom de förklaras i sitt sammanhang och i
samspel med illustrationerna. Berättelsen är rikt  illustrerad med tecknade, färgstarka bilder…..Text
och bild samspelar och utgör en bra helhet. En lättillgänglig, pedagogisk och trevlig bok om ett viktigt ämne.
Helhetsbetyg: 4.

BTJ-häfte nr 21, 2020
Lektör Gunilla Essén

𝕄𝔸𝕋𝔼𝕄𝔸𝕋𝕀𝕂 – GÄℕ𝔾𝔼𝕋

Matematik-gänget är en pedagogik bokserie för barn mellan 3-6 år som håller på att lära sig att räkna.

I serien möter vi de grundläggande matematiska räknesätten som den vänliga Plus, den tjuvaktiga Minus, Den smarta Gånger, den rättvisa Delat och konstapel Lika Med som försöker hålla ordning på alla räknesätten.

I dessa färgstarka faktaböcker får vi träffa de olika charmiga räknesätten i separata matematiska berättelse där de med sina olika matematiska egenskaper löser olika situationer och samtidigt förmedlar de matematiska begreppens uppbyggnad i korta berättartexter.

Det här är pedagogiska faktaböcker som passar ypperligt att använda sig av när pedagoger och lärare vill lära ut mattematik på ett kreativt sätt med yngre barn på förskola & skola.

Detta är en riktigt bra pedagogiska bokserie som lär ut grunderna i mattematik på ett annorlunda och kreativt sätt och som är värd fyra av fem möjliga 🦋🦋🦋🦋

Ulrica Tjärnberg (Gullis lästips)

Delat bjuder på tårta

Berättelsen utspelar sig på tolv ganska små sidor, alla uppslag har samma upplägg – till vänster finns en vit sida med text som förklarar vad som händer på höger sida där det finns en helsidesbild färglagd med stora färgfält. Bakgrunden är nästan samma på alla bilderna – ett grönt landskap med stora kaktusar, en blå himmel och några moln. Figurerna har en tydlig serietidningskaraktär över sig.

Utöver berättelsen finns även fyra sidor med text om författaren, tidigare utgivna böcker samt lite om förlaget.

Lektör: Camilla Appelgren
BTJ-häfte nr 11, 2018

Matematikgänget är Mattias Blomfeldts nya serie pedagogiska bilderböcker.

Matematikgänget är Mattias Blomfeldts nya serie pedagogiska bilderböcker för de små barnen. Tidigare serie De mäktiga fem handlade om grundläggande tekniska egenskaper. Den nya serien handlar om matematik, de olika räknesätten, plus, minus, gånger, delat med samt likhetstecknet. I boken Plus samlar frukter och bär får vi följa med Plus ut i trädgården för att samla frukter och bär till en jos. Plus är bra på att lägga ihop saker. Snart har han plockat fyra mogna hallon, en apelsin och fem blåbär. Upplägget är enkelt och genialt utan störande detaljer. Varje uppslag har en textsida och en helsidesillustration. Plus är tecknad som ett stort grönt plustecken med ett piggt ansikte. Text och illustrationer följer varandra helt. Varje bär och frukt räknas noga och metodiskt och tecknas på motstående sida. Sedan läggs allt ut på en sten för att man enkelt skall kunna se, peka och räkna ihop skörden. Enkelt, roligt och pedagogiskt. Jag tror att barnen kommer att tycka det är jättekul att lära sig räkna till tio. Mattias Blomfeldt är utbildad barnskötare och förskollärare, och har arbetat inom barnomsorgen i många år både i Sverige och utomlands.

Lektör Kerstin Hagstrand-Velicu
BTJ-häftet nr 20, 2017

Skruven möter Kilen

Skruven möter Kilen är en liten klurig bilderbok som ingår i serien som heter De mäktiga fem…..

Helt perfekt med den korta texten till de härliga och humoristiska illustrationerna. Färgerna är rena och lysande med svarta kraftfulla konturer och det hela ger ett intryck av tecknad film. Skruven och Kilen har tecknats personifierade som skruv och kil med armar och trevliga ansikten. På ett roligt och lättförståeligt sätt kan även små barn förstå vilket funktion en kil har. Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson är utbildade förskollärare och arbetar inom förskoleverksamheten. De vill med sina böcker öka intresset hos barn för teknik. Ett jättekul sätt att beskriva ett tekniskt problem och dess lösning.

Lektör Kertin Hagstrand-Velicu

BTJ-häfte nr 23, 2016

Skruven möter Lutande Planet

Skruven vill gärna komma upp på ett berg för att kunna äta sin picknick med fin utsikt. Han träffar på Lutande Planet, som inte förstått sin förmåga utan tycker sig vara värdelös: ”bara en vandrande backe”. Genom text och bild förklaras hur Lutande Planet kan vara till hjälp och dess funktion. Illustrationerna är charmigt enkla och för tankarna till tecknade filmer såsom Disneys Bilar eller populära barnboksfigurer såsom Byggare Bobs maskiner eller räddningsbåten Tråle – alla tecknade med stora uttrycksfulla ögon. Även texten är avskalad och föredömligt kort så budskapet blir tydligt – genom att ta tillvara varandras kunskaper och använda de tekniska egenskaperna kan man komma mycket långt tillsammans. Det märks att författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson, två verksamma förskolelärare, har en stor kunskap om små barns begreppsvärld. De har verkligen lyckats skapa ett berättargrepp som ger mersmak.

Lektör Piroska Bakran
BTJ-häfte nr 3, 2016

Skruven möter Hjulet

I denna bok håller Skruven på att bygga en båt. Han hamrar och spikar och när båten är klar vill Skruven få ner den i vattnet. Men båten är tung och han kan inte rubba den, han kan varken dra eller knuffa den. Då kommer Hjulet förbi och han lovar att fixa det hur enkelt som helst med sina stockar. Båten kan de båda vännerna nu rulla smidigt och snabbt ner till vattnet. Och det är verkligen lätt att se hur det tekniskt går till. Stockarna flyttas vart efter och snart kan Skruven ro sin nya båt.

Varje uppslag har en textsida och en bildsida. Text och bild samverkar helt suveränt. Texten är knapp, någon
mening per sida och illustrationerna har kraftiga konturer och starka, mättade färger. Både Skruven och Hjulet är dessutom riktigt festliga figurer. Det är en jätterolig idé att lära ut teknik till små barn på detta lättillgängliga och humoristiska sätt..

Lektör Kerstin Hagstrand-Velicu
BTJ-häfte nr 3, 2016