Recensioner De mäktiga fem - TOMSING

Recensioner De mäktiga fem

De mäktiga fem

Denna serie om teknik för de yngsta underlättar verkligen detta genom att på ett pedagogiskt sätt visa och synliggöra vilka de vanligaste enkla maskinerna är och hur de fungerar. De personifierade charmiga tekniska karaktärerna, enkelt tecknade med tydlig form och uttrycksfulla ögon, fångar verkligen barnens intresse. Hittills har barn från förskoleåldern fått möta de grundläggande tekniska funktionerna, såsom skruven, hjulet, kilen, hävstången och det lutande planet. Nu utökas serien genom att ännu fler tekniska hjälpmedel lekfullt presenteras och åskådliggörs. Skruven var huvudperson i de första fem böckerna, men här i denna del får Hjulet vara den drivande och med hjälp av sin kusin Blocket lyckas de lösa problemet tillsammans. Även det lite mer avancerade begreppet “talja” introduceras och troligtvis får även en del vuxna en klarare bild av något de lite vagt har hört talas om. De båda författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson, båda legitimerade förskollärare, har här skapat ett fyndigt och användbart berättargrepp som också uppmärksammats internationellt.

Lektör Piroska Bakran
BTJ-häfte nr 12, 2017

Skruven flyger drake

Bilderbok. I denna pedagogiska bokserie för barn i förskoleåldern om ”De mäktiga fem”, dvs de fem enkla anordningarna man brukar räkna som enkla maskiner, kan läsarna upptäcka vardagsmekanik. De fem tekniska grundläggande funktionerna har blivit karaktärer och genom vardagsberättelser synliggörs hur de kan användas och några av egenskaperna tydliggörs. Författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson är båda verksamma och legitimerade förskolelärare och de vill med sin bokserie öka teknikintresset hos yngre barn. Skruven, som är huvudperson i alla hittills fem böcker, har fått tag på en drake som han vill flyga med. Den fungerar så bra att han nästan flyger iväg med draken. För att kunna lösa problemet och hålla sig fast använder han sina gängor och skruvar fast sig själv i marken. De tydliga bilderna är enkelt charmiga, de både fängslar och engagerar. Skruven flyger drake är en saga som samtidigt vill hjälpa barn att utveckla teknisk förståelse.

Lektör Piroska Bakran

BTJ-häfte nr 23, 2016

De mäktiga fem

Här kan du läsa en artikel ur Nerikes Allehanda:

Här kan du lyssna på en radiointervju med författarna till boken Skruven möter Lutande Planet.

Skruven möter Hävstången

I just denna bok möter Skruven Hävstången och får hjälp med att lyfta en tung sten. Först skrattar Skruven åt att den smala hävstången skulle kunna hjälpa honom, men sen inser han att det fungerar
eftersom hävstången använder rätt teknik. Varje uppslag består av en sida med två till tre rader enkel text och en helsidesillustration med mycket färgstarka bilder där figurerna delvis förmänskligats med ansikten och armar.

Författarna är båda förskollärare och har ambitionen att väcka barns intresse för teknik och att belysa att eftersom alla kan olika saker är det viktigt att ta vara på varandras kunskaper. Skruven möter Hävstången är en bok att läsa och att prata om tillsammans med barn i förskoleåldern, som dessutom ger inspiration att pröva själv: Hur kan man använda en hävstång? ”Problem som verkar svåra kan lösas med rätt teknik” och ”Vi ska ta vara på varandras kunskaper”, är viktiga budskap som den här lilla boken lyckas med att förmedla till sina läsare.

Lektör Solveig Lidén
BTJ-häfte nr 3, 2016

Skruven möter Kilen

Skruven möter Kilen är en liten klurig bilderbok som ingår i serien som heter De mäktiga fem…..

Helt perfekt med den korta texten till de härliga och humoristiska illustrationerna. Färgerna är rena och lysande med svarta kraftfulla konturer och det hela ger ett intryck av tecknad film. Skruven och Kilen har tecknats personifierade som skruv och kil med armar och trevliga ansikten. På ett roligt och lättförståeligt sätt kan även små barn förstå vilket funktion en kil har. Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson är utbildade förskollärare och arbetar inom förskoleverksamheten. De vill med sina böcker öka intresset hos barn för teknik. Ett jättekul sätt att beskriva ett tekniskt problem och dess lösning.

Lektör Kertin Hagstrand-Velicu

BTJ-häfte nr 23, 2016

Skruven möter Lutande Planet

Skruven vill gärna komma upp på ett berg för att kunna äta sin picknick med fin utsikt. Han träffar på Lutande Planet, som inte förstått sin förmåga utan tycker sig vara värdelös: ”bara en vandrande backe”. Genom text och bild förklaras hur Lutande Planet kan vara till hjälp och dess funktion. Illustrationerna är charmigt enkla och för tankarna till tecknade filmer såsom Disneys Bilar eller populära barnboksfigurer såsom Byggare Bobs maskiner eller räddningsbåten Tråle – alla tecknade med stora uttrycksfulla ögon. Även texten är avskalad och föredömligt kort så budskapet blir tydligt – genom att ta tillvara varandras kunskaper och använda de tekniska egenskaperna kan man komma mycket långt tillsammans. Det märks att författarna Mattias Blomfeldt och Therese Karlsson, två verksamma förskolelärare, har en stor kunskap om små barns begreppsvärld. De har verkligen lyckats skapa ett berättargrepp som ger mersmak.

Lektör Piroska Bakran
BTJ-häfte nr 3, 2016

Skruven möter Hjulet

I denna bok håller Skruven på att bygga en båt. Han hamrar och spikar och när båten är klar vill Skruven få ner den i vattnet. Men båten är tung och han kan inte rubba den, han kan varken dra eller knuffa den. Då kommer Hjulet förbi och han lovar att fixa det hur enkelt som helst med sina stockar. Båten kan de båda vännerna nu rulla smidigt och snabbt ner till vattnet. Och det är verkligen lätt att se hur det tekniskt går till. Stockarna flyttas vart efter och snart kan Skruven ro sin nya båt.

Varje uppslag har en textsida och en bildsida. Text och bild samverkar helt suveränt. Texten är knapp, någon
mening per sida och illustrationerna har kraftiga konturer och starka, mättade färger. Både Skruven och Hjulet är dessutom riktigt festliga figurer. Det är en jätterolig idé att lära ut teknik till små barn på detta lättillgängliga och humoristiska sätt..

Lektör Kerstin Hagstrand-Velicu
BTJ-häfte nr 3, 2016

X